Järjestämme 26.1.2025 Linnasmäki Sisäsuunnistuksen ja PreO-Sprintin. Kilpailukeskuksena toimii Linnasmäen opisto / Hotelli Linnasmäki Turussa.
Lisenssin omaavat ilmoittautuvat SSL:n IRMA-järjestelmää käyttäen:
Sisäsuunnistus IRMAssa
PreO-Sprint IRMAssa
Lisenssittömät ja liikuntaetua maksutapana käyttävät ilmoittautuvat lomakkeen kautta.
Jälki-ilmoittautuminen on mahdollista paikan päällä sunnuntaina klo 11.00-12.00 (20/15€). Jälki-ilmoittautuneiden lähdöt vapaana olevilla lähtöajoilla.
Sisäsuunnistuksen ennakko eli ratamestari/kartoittaja Karin mietteitä.
Mikä ihmeen PreO-Sprint?
PreO-Sprintin esimerkkikilpailukartta
PreO-Sprintin esimerkkiratkaisukartta (kyseinen kilpailu kilpailtiin toukokuussa 2024).
Sisäsuunnistuksen karttamerkkien selite
Molempia tapahtumia koskevat yleisohjeet
Pre-O Sprintin alustavat kilpailuohjeet
Sisäsuunnistuksen kilpailuohjeet (päivitetty 22.1.)
Kilpailukeskuksen kartta sisätilat ja yleiskartta ulkotilat
Sisäsuunnistuksen ratamestarin lausunto
PreO-Sprintin ratamestarin lausunto
Lähtöajat (julkaistaan lauantaina 25.1.)
Tulokset ja väliajat
Huom! Tapahtumassa valokuvataan ja kuvat julkaistaan nettisivuillamme tapahtuman jälkeen.
Kilpailukeskuksen kartat sisältä ja ulkoa:
Mallipaloja kisakartasta:
Kuvitteellinen mallirastiväli
Oheisessa, kuvitteelliseen ympäristöön sijoitetussa rastivälissä, on paljon samoja elementtejä kuin tulevassa Linnasmäen sisäsuunnistuksessa. Vaikeusasteeltaan tämä väli on melkeinpä haastavinta mitä eteen voi tuolla odottaa. Toki oikealla kartalla tavaraa on huomattavasti enemmän, joten reitinvalintaan vaikuttavien kulkuväylien havaitseminen on hankalampaa. Ja iso osa tapahtuman väleistä on selkeästi yksinkertaisempia, mutta ratamestari tehnee parhaansa, jotta suunnistajan helpompien välien aikaansaama orastava hyväolontunne saadaan karistettua.
Sisäsuunnistuksen ratamestarin lausunto
Linnasmäen opisto, kovin on pieni areena verrattuna kauppakeskuksiin ja isoihin oppilaitoksiin, mahtaako tuonne täysipainoista sisäsuunnistusta saada? Näin on moni saattanut pohtia. No, muutaman kerran ko oppilaitoksen sokkelot kiertäneenä, voin vakuuttaa, että kyllä saa, ja yhtään enempää ei sokkeloita, yksisuuntaisia käytäviä ja eri näköisiä ja kokoisia portaikkoja, täysipainoiseen sisäsuunnistusnautintoon tarvita.
Hieman olen kanssakollegoiden varoituksen sanoja kuunnellut ”älä nyt tee liian vaikeaa, eihän tuosta selviä kukaan ilman kalenteriajanottoa”. Mutta kuunnellut vain hieman. Jos matkan varrella mieleen hiipii ajatus suorituksen menneen seikkailun puolelle, niin tuskinpa se kaverikaan on kaikkia rastivälejä puhtaasti nakutellut?
Jos viime talvena Kerttuli tuntui vaikealta, niin nyt on vaativuuskerrointa nostettu reilusti. Sisäsuunnistuksen vielä hakiessa muotoaan Suomessa, haluamme tässä esitellä yhden vaihtoehdon, mitä se voi parhaimmillaan (tai vaativimmillaan) olla?
Sen verran pieni ”maasto” kuitenkin on, että millään ei kilpailijajoukkoa tuolla saa kulkemaan yhdensuuntaisesti. Varautukaa kulman takaa esiin sinkoavaan kanssakilpailijaan!
Harjoituspäiväkirjoihin voi jättää kilpailupäivälle kunnolla tilaa, mistään sprintistä ei ole kyse. Sarjojen kärkimenijät voivat valmistautua ajallisesti kunnon keskimatkan kisaan, ja kärjen takana voi valmistautua henkisesti ja fyysisesti pitkän matkan kisaan.
Kartta on kuvattu ruotsalaisittain, eli tutustukaa merkkien selityksiin, sekä ohjeisiin huolella. Tämä oman suunnistusnautintonne maksimoimiseksi.
Pääsarjoilla on kartankääntö yleisörastilla, jolloin matkaa on jo taitettu yli puolimatkan.
Kari Lehto
Ratamestari
PS Tarkkuussuunnistusguru J Hiirsalmi on lupautunut opastamaan suorituksen jälkeen pahimmin päästään pyörällä olevat ulko-ovesta kohti p-paikkaa ja kaupunkia.
PreO-Sprintin ratamestarin lausunto
Linnasmäen opiston takaa löytyi metsäinen rinne, johon tarkkuussuunnistuksen uuden kisamatkan sprintin radan sai mukavasti mahtumaan. Kansainvälinen suunnistusliitto IOF lisäsi sprintin sääntöihinsä vuodenvaiheessa, joten todella uudesta kisamuodosta on kyse. Viimeisen parin vuoden aikana sääntöjä on testattu ja muokattu nykyiseen muotoon. Nyt viralliseksi tulleilla säännöillä ehdittiin kisata viime vuonna jo muutamaan kertaan.
Pisteet eli oikeat vastaukset ratkaisevat ja käytetyllä ajalla on merkitystä vasta tasapisteissä. Oman kokemukseni perusteella, vaikka ajalla on merkitystä juokseminen ei juurikaan nopeuta suoritusta. Matkaa lähdöstä maaliin 110 m ja 20 rastia leimattavana tuolla välillä. Keskimäärin 5 m välein siis leimaus. Selvät/helpot rastit kannattaa leimata sen suurempia ihmettelemättä ja käyttää aikaa niihin vaikeampiin. Sprintissä tällä on suurempi merkitys kuin normaalikilpailussa, jossa aikaa on enemmän käytettävissä. Se onkin sitten ihan toinen juttu mitkä ne helpot rastit ovat ja kenelle mikäkin on helppo.
PreO-Sprint sopii hyvin talviolosuhteisiin, koska maksimiaika on vain 24 minuuttia ja harva edes käyttää sitä kokonaan. Ei siinä ehdi vielä jäätyä, nollakelissä voi tulla jopa hiki kun tiukasti keskittyen radan suorittaa. Hyvä puoli tässä on myös se, ettei pääse eksymään. Tieltä/asvaltilta kun ei saa astua metsän puolelle. Päivän eksymiset voi siis huoletta jättää sisätiloihin.
Kartta on sprinttikartan kuvausohjeen mukainen vaikka metsämaastosta onkin. Ikänäöstä kärsiville normin mukaisen 1:3000 mittakaavan lisäksi on tarjolla 1:1500 suurennos. Molemmat samalla paperilla. Pienestä alueesta johtuen rastit ovat lähekkäin ja numeroitu siinä järjestyksessä kuin liput kulku-uralta näkyvät. Ole siis tarkkana rastien numeroinnin kanssa.
Juha Hiirsalmi
Ratamestari